Skuteczna reklama na facbooku.

Jak ją stworzyć

Możliwości Facebooka rosną z dnia na dzień. Wciąż pojawiają się nowe formy dotarcia do ludzi. Warto też zauważyć, że niektóre schematy przemijają. Tak jak w komunikacji przy użyciu mocno angażujących typów postów – nadmiernie eksploatowane przez marki w końcu przejadają się i przestają interesować. Dlatego też warto obserwować na bieżąco to, co się dzieje.

Spora część zawarta w tym poradniku to rzeczy uniwersalne, dostępne już w menedżerze reklam na facebooku. Bardziej zaawansowane techniki dostępne są jednak dopiero przy użyciu narzędzi zewnętrznych, opartych na API Facebooka. Takim narzędziem jest właśnie FastTony.es.

Zacznijmy jednak od początku.

Najpierw grupa docelowa.

Największe zagrożenie na jakie naraża się reklamodawca to niedopasowanie formy i treści do oczekiwań odbiorców. Nie wystarczy stworzyć posta zgodnego z visual key kampanii, napisać odpowiednim hasłem i wysłać w świat. Reklama nie zaczyna się w ads managerze. Początek swój bierze w Facebook Audience Insights.

Facebook Audience Insights wygląda jak standardowy panel do tworzenia reklam, jednak kryją się w nim opcje warte uwagi. Dzięki temu narzędziu poznasz preferencje swojej grupy docelowej. Wystarczy wprowadzić znane ci już parametry – średni wiek odbiorców, miejsce zamieszkania czy podstawowe zainteresowania. FAI w odpowiedzi wyświetli ci listę ulubionych stron z podziałem na kategorie.

Zainteresowania odbiorców

Powiedzmy, że sprzedajesz obuwie sportowe. W kategorii „zainteresowania” w FAI zaznaczysz konkurencję, na przykład takiego Adaidasa. W tym momencie dostaniesz informacje, że ludzie z twojej grupy docelowej korzystają ze Snapchata czy Instagrama – warto więc zainwestować w ten kanał.

Do tego dowiesz się o ulubionych czasopismach, blogach i celebrytach. Dzięki temu poznasz preferencje swoich odbiorców.

Przejrzyj czołowe strony w obrębie wszystkich kategorii. Poszukaj punktów wspólnych. Sprawdź, jaki przeważa styl graficzny. Wszystko może się przydać.

Aby komunikacja była skuteczna, musi być zbieżna z treściami preferowanymi przez twoją grupę docelową.

Oglądając reklamy innych firm nie masz pewności, że te reklamy rzeczywiście są skuteczne. Dzięki FAI będziesz spoglądał szerzej – zobaczysz realne zainteresowania twoich odbiorców.

Możesz pójść jeszcze dalej. Dzięki posiadanym informacjom możesz zadecydować wejść we współpracę ze znanym blogerem. Od razu dowiesz się, z kim warto wejść w układ, który będzie opłacalny.

Dlaczego i ile kosztuje skuteczna reklamy na facebooku.

Zasady funkcjonowania reklam na facebooku nie są do końca znane. Najistotniejsze, uzyskane z intensywnych testów bądź ujawnione przez przedstawicieli portalu, wyglądają następująco.

Poza budżetem dziennym (bądź całościowym), Facebook pozwala wybierać wysokość oferty za pojedynczą akcję w danej kampanii – kliknięcie bądź polubienie strony. Nie jest to kwota każdorazowa, raczej najwyższa stawka, którą gotów jesteś zapłacić. Można wybrać ją ręcznie bądź zdać się na algorytm.

Ustalaj ręcznie.

Algorytmy potrafią ocenić potencjał sprzedażowy zdefiniowanej przez ciebie grupy potencjalnych klientów. Co za tym idzie – ściągnięcie na naszą stronę najbardziej zainteresowanych ludzi będzie kosztować najdrożej. Z kolei gdy wybierzemy stawkę zbyt niską, reklamę zobaczy tylko najszersze grono odbiorców, którym wszyscy próbują wcisnąć wszystko.

Jak płacić mniej.

Gdy wskażemy zainteresowania interesującej nas grupy odbiorców, algorytm portalu tworzy zbiór, w którym umieszcza wszystkie osoby spełniające podane kryteria. Nie zmniejsza ich ilości, lecz ją zwiększa. Nasza reklama więc trafi do wszystkich między 18 rokiem życia a 30 zainteresowanych na przykład bieganiem bądź pływaniem.

Co zrobić, by dotrzeć do grupy zainteresowanej obiema dyscyplinami? Należy wtedy wykorzystać narzędzia wykorzystujące Facebook API, posiadające opcje zaawansowanego wskazania zainteresowań. Facebook ma podobną funkcję, jednak mocno ograniczoną.

Zacieśniaj!

Prawdopodobnie w ten sposób zmniejszy się też stawka prognozowana za akcję. Prawdopodobnie, ponieważ jeżeli uda nam się wyselekcjonować grupę o wysokim potencjale zakupowym, stawka wzrośnie. Ostateczna decyzja zależy więc od tego, do kogo chcemy trafić, oraz od twojego portfela.

To tyle jeśli chodzi o pierwszą część. W następnej przyjrzymy się poszczególnym typom reklam – od standardowych postów przez wideo i formy caousel. Nauczymy się też wybierać najlepszą metodę rozliczeń oraz jak profilować komunikację względem różnych celów.

Dołącz

Share this post with your friends!